Du är här: Huvudsida > Friluftsområden > Lillfjärden - Lovisa

Areal: 63 ha
Anskaffningsår: 1990
Sjökortsserie A 618

Lillfjärdens område består av öarna Fallholmen och Hästö Hamnholmen samt ett separat område på Hästön. Skäret Bisaholmsklacken väster om Fallholmen är fredat enligt lagen om naturskydd på grund av att där finns ett fiskgjusbo.

Man kommer bäst till Lillfjärden från sundet öster om Fallholmen och då kan man navigera enligt ensmärket på västra udden av Lötholmen. Man kan också komma till Lillfjärden från sundet väster om Granholmen.

Den närmaste butiken finns i Kabböle skärgårdscentum på fastlandet norr om ögruppen. Avståndet är ca 7 sjömil, dvs. ungefär 12 km. I Kabböle finns butik och båtservicestation. Man kan sjösätta båtar och kanoter vid stranden och det finns dagsparkering för bilar mot avgift. Närmare information: www.kabbolemarina.fi.

Stränderna på Hästön och Lötholmen är ganska tätt bebyggda. Det är därför viktigt att de besökare som rör sig till lands håller sig på föreningens områden så att de inte stör stugägarna och skärgårdsbefolkningen.