Du är här: Huvudsida > Friluftsområden > Stora Brändö - Kyrkslätt

Areal: 40 ha, vattenområden 42 ha
Avskaffningsår: 1992
Sjökortsserie Z 629

Ögruppen Stora Brändö består av en huvudö, som omfattar 38 ha, samt de sydligare belägna skären Brändöklackarna, Ryssgrund och Brändökobben. Vattnen söder och öster om öarna är grunda och där finns grynnor, men den västra stranden av huvudön består av höga berg, som på en del ställen stupar brant ned i havet. Vattendjupet invid bryggan på öns östra strand är ca 1,8 m på havssidan.

Nära den norra stranden finns rester av en fiskarstuga och av ett kulturlandskap med skärgårdsprägel. Invid den förra bostaden finns en kokplats.

Stora Brändö hör till det riksomfattande strandskyddsprogrammet. Öns södra strand och skären söder om huvudön utgör ett fågelskyddsområde, där landstigning är förbjuden under fåglarnas häckningstid 1.4.-31.7. Man kan ge akt på fåglarna och den övriga naturen från naturtornet som ligger alldeles invid skyddsområdet. Rekreationsanvändningen av den unika naturen på Stora Brändö kräver ett speciellt ansvar, i synnerhet under fredningstiden.