Du är här: Huvudsida > Friluftsområden > Gölisnäs - Ingå

Areal: 11,5 ha
Anskaffningsår: 2000
Sjökortsserie Z 632

Köranvisning: Kör från Helsingfors-Hangö-vägen (nro 51) mot Barösund. Ta färjan till Orslandet. Följ vägskyltar där det står "Bjurs" med Vanda stads vapen på. Strax före Bjurs friluftsområde viker en väg av till vänster mot Gölisnäs. Vägen fram är ca 2,5 km lång.

Vattenledes är det möjligt att ta sig till Gölisnäs även med större båtar; det är 8 meter djupt vid bryggan i den skyddade södra viken. Mot en liten avgift kan man både bada bastu och övernatta i Gölisnäs; i maj och september under veckosluten och under sommarmånaderna alla dagar. Det är skäl att komma överens om övernattningen i förväg och man bör ta med sig sänglinne och/eller sovsäck. Övervakningen och skötseln handhas av båtklubben Hyvinkään Pursiseura, som även pekar ut tältplatser i den berliga terrängen.

Det finns olika alternativ till bastubadning i Gölisnäs. Allmänna turer har en frivillig 2 €/person avgift men familjebastun kostar 10 €/timme. Övernattningsplatserna bör reserveras i förväg. Övernattning inne kostar 10 €/person (under 12-åringar gratis). Tältning är lovligt men i den bergiga terrängen finns få dugliga tältplatser. Övervakaren kan utpeka en lämplig plats.

Ingen förtöjningsavgift uppbärs men man kan köpa ström för båten för priset 3 €/dygn.

Det är också möjligt att båtklubbens medlemmar kan hjälpa till med transporter; kontakta då Gölisnäs övervakare tel. 050 344 2411.

Om gruppers utflykter till Gölisnäs är det bra att meddela i förväg till övervakaren.

360 Panoramabilder:
panorama 1