Du är här: Huvudsida > Friluftsområden > Byxholmen - Raseborg

Areal: 12 ha, vattenområden 60 ha
Anskaffningsår: 1993
Sjökortsserie B 635

Byxholmens område består av två holmar och det ligger alldeles invid Ekenäs skärgårds nationalpark. Nationalparken är belägen öster om Byxholmen.

Området ligger mellan flera farleder och den närmast liggande utprickade farleden går norr om holmarna.

De båda holmarna skiljs åt av ett grunt sund. Den västra Lilla Byxholmen är karg och stränderna är branta. På den norra stranden finns en liten bastu som är öppen från maj till oktober. Bastun fungerar enligt självserviceprincipen och den är avgiftsfri. Varje bastugäst ser till att bastun är snygg och i skick för nästa bastubadare och att det finns ved att börja elda med. Bastun kan inte reserveras för separata grupper.

Närmaste butik finns i Skåldö Sommarö, ca 7 km nordost om Byxholmen (Skåldö Fiskebod, tel. 019 201 350, se även www.sommarostrand.fi). Sommartid kör handelsmannen taxibåt enligt beställning.

Byxholmen omges av fiskrika vatten. Den som har statens fiskekort får meta och svirvla på föreningens vattenområde. Däremot är det på Byxholmen liksom på föreningens övriga områden förbjudet att lägga ut fångstredskap, t.ex. katsor, nät eller ryssjor, samt att ro drag.