Du är här: Huvudsida > Friluftsområden > Piilolammi - Hyvinge

Anskaffningsår: 1991
Grundkartans kartblad nr 2044 02
Adress: Piilolammintie 162, 05800 Hyvinge

Köranvisning: Riksvägen Helsingfors - Tavastehus till vägskälet vid Hyvinge, vidare längs väg nr 136 västerut mot Läyliäinen ca 4 km, sedan till höger längs Jauholammintie ca 200 m och vidare längs Piilolammintie ca 2,5 km, dvs. till vägens ändpunkt. Man kan också vandra till Piilolammi t.ex. från Usminjärvi längs stigarna på Forststyrelsens område. Avståndet är ca 1 km.

Skogsfastigheten Piilolammi ligger i Hyvinge, i hjärtat av Kytäjä-Usmi omfattande skogsområde. Fastighetens närmaste granne är statens naturvårdsskog, som också är upplåten för rekreationsbruk.

Föreningens område gränsar i söder till stranden av Piilolammi på en sträcka av ca 200 m. Sjön är ganska frodig men har rätt så rent vatten. Det största vattendjupet är ca 9 m.

Längs stränderna av Piilolammi går en markerad stig. På den östra stranden av sjön ligger den enda byggnaden på området, en f.d. skogsarbetarstuga, som är i privat bruk. Stigen går på skogssidan av gårdsplanen och strandbastun. Vid den östra stranden av den norra delen av Piilolammi har s.k. svart granit förr brutits ur berget.

Från Piilolammi kan man vandra österut längs stigar på forststyrelsens marker, t.ex. till Kaksoislammi. Inom Usmiområdet finner vandrarna flera rastställen med kokplatser. Stigarna är till största delen markerade, men det kan vara bra att skaffa sig en orienteringskarta från staden, om man vill kunna röra sig på hela området. En kompass är ett annat bra hjälpmedel. Under vintersäsongen är det omfattande skogsområdet vid Kytäjä-Usmi ett omtyckt utfärdsmål för skidåkare.